Hoe kan ik een effectieve online marketing strategie opstellen?

Voor veel ondernemers is het een zeer belangrijk onderdeel van hun totale marketingplanning geworden. Het gebruikmaken van online marketing. Of eigenlijk beter gezegd de online marketingstrategie. Online marketing betreft alle actieve marketingactiviteiten van een bedrijf dat op het internet uitgevoerd wordt. Dit kan sociale media kanalen betreffen maar ook een volledige campagne over diverse internet webpagina’s. Met de razendsnelle opkomst van het internet is online marketing in de loop van tijd alleen maar populairder en belangrijker geworden. Via het internet kan er in korte tijd een veel grotere maar ook specifieke doelgroep benaderd worden. Dit houdt in dat je een groter bereik hebt van mensen die sneller aangetrokken zullen worden door je marketing activiteiten. Een zeer effectief volume dus!

Wat zijn de basisprincipes van een online marketing strategie

Wat zijn nu precies de basisprincipes van online marketing? En hoe kunnen deze worden toegepast op een online marketingstrategie? Online marketing heeft verschillende takken van sport die allemaal zijn eigen effectiviteit hebben. Verschillende vormen van online marketing zijn: Affiliate marketing. Hierbij worden de partners van adverteerders beloond naar aanleiding van hun effectiviteit van de affiliates. Hoe meer leads er gegenereerd worden, hoe hoger de beloning. Een andere vorm van online marketing is display marketing. Hierbij worden afbeeldingen of video’s afgebeeld via banners. Het belangrijkste doel van display marketing is het plaatsen van bedrijfsadvertenties. Online marketing kan ook gebruikt worden via de mail en sociale media. Dit wordt ook wel e-mail marketing en social media marketing genoemd. Hierbij wordt er actief geadverteerd via deze specifieke kanalen. Vaak kan er via deze tactieken specifieke doelgroepen benaderd worden. De laatste vorm van online marketing voor vandaag gaat over de zoekmachines, de mogelijkheden hiervan zijn namelijk oneindig. 

Zoekverkeer genereren via zoekmachine optimalisatie

Een zeer belangrijke vorm van online marketing vindt plaats in de zoekmachines. Het grootste gedeelte van de bezoekers van een website wordt gegenereerd door zoekmachines zoals Google. Wanneer je dus als bedrijf je website wilt gebruiken om leads en verkopen te genereren, is het van essentieel belang om verkeer naar je site aan te trekken. Het gaat er dan ook niet alleen om om zo veel mogelijk bezoekers te verkrijgen. Je wilt ook bruikbare bezoekers werven. Daarom begin je dus met een doelgroepanalyse en in het verlengde daarvan ook wel een zoekwoordenanalyse. Je gaat achterhalen waar de doelgroep van de branche veel naar zoekt en met welke specifieke zoekwoorden. Ook neem je een kijkje wat de concurrenten in de markt doen. Zodra je over deze informatie beschikt, is het tijd om SEO & SEA uit te voeren.

SEO & SEA

SEO, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie genoemd, gaat zoals de naam zegt over het optimaliseren voor een zoekmachine. Er zijn verschillende manieren om dit uit te voeren. Allereerst kun je jouw eigen website hierop optimaliseren. Dit houdt in dat het volledige design en de content van de website is ingespeeld op de rankingfactoren van Google met als doel een hoge positie in de zoekmachine. Denk hierbij aan het gebruikersvriendelijk maken van de website enzovoorts. Verder kun je van diverse andere activiteiten gebruikmaken zoals linkbuilding. Hierbij ben je actief bezig met het genereren van verwijzingen richting jouw website. Zo kun je indirect meer autoriteit als website genereren.

SEA staat voor zoekmachine adverteren, dat gaat, zoals de naam letterlijk zegt, over het adverteren op zoekmachines zoals Google. In tegenstelling tot SEO, waar je probeert de organische zoekpositie van je site te verbeteren, kun je via SEA tegen betaling een positie in de zoekmachine kopen. De kracht van SEA zit hem dus in het snelle resultaat. In tegenstelling tot SEO kun je hier snel de vruchten van plukken. Het kost alleen altijd geld om deze tactiek uit te voeren. 

Gebruikmaken van een professioneel bureau

Waar kun je als ondernemer het beste beginnen? Online marketing is een vak dat veel kennis en ervaring vraagt. Er komt ontzettend veel bij kijken en je hebt ervaring nodig om de marketingactiviteiten effectief uit te kunnen voeren. Wat kun je dus het beste doen als ondernemer met weinig ervaring op het gebied van online marketing? De oplossing is een online marketingbureau. SAM Online Marketing is een voorbeeld van een marketingbureau dat je volledig mee kan nemen van A tot Z in de wereld van online marketing. Haal meer uit je onderneming met SAM Online Marketing. Laat je door de specialisten op het gebied van linkbuilding, SEA, webdesign en veel meer vakgebieden helpen om meer uit je onderneming te halen. De potentie is er. Je zult alleen nog in contact moeten komen met je doelgroep. Daar zal online marketing je effectief mee kunnen helpen!