De betekenis van affiliate marketing: dit is een vorm van marketing via het internet waarbij adverteerders de partners, ook wel affiliates genoemd, belonen na aankoop of aanlevering van leads.

Affiliate marketing betekenis verder uitgelegd

Hierboven staat in een notendop wat de betekenis van affiliate marketing is. In het vervolg van dit artikel volgt een uitgebreide beschrijving.

Betekenis van affiliate marketing – Promotiemateriaal

De adverteerders zorgen ten eerste voor promo-middelen. Denk hierbij aan tekstlinks, banners, afbeeldingen of achtergrondinformatie over de producten of services van het bedrijf.

affiliate marketing betekenis

Betekenis van affiliate marketing – Doorverwijzen

De betekenis van affiliate marketing gaat in de kern over het doorverwijzen van bezoekers. De affiliates sturen verkeer van hun eigen websites door naar die van de adverteerder middels een link of banner. Als uit deze klik een lead of een verkoopt volgt, krijgt de affiliate een bepaalde vergoeding van de adverteerder. Dit is meestal een geldbedrag tussen de 1 en 500 euro of een percentage van de verkoop (1 tot 50%). Er zijn adverteerders die uitbetalen per pageview of klik. Dit verschilt per campagne. Belangrijke termen gerelateerd aan affiliate marketing waarvan we de betekenis gaan duiden zijn:
– Vergoedingsstructuur
– Pay Per Click (PPC)
– Pay Per Lead (PPL)
– Pay Per Sale (PPS)
– Pay Per View (PPV)

Betekenis van affiliate marketing & vergoedingsstructuur

Allereerst over de betekenis van de vergoedingsstructuur van affiliate marketing. Meestal is er een no cure no pay principe. Als affiliate krijg je dus alleen betaald als er aankopen zijn voortgekomen uit het doorklikken vanaf jouw website. Daarnaast zijn er nog regels met betrekking tot het tracken van cookies. Deze zijn ook per campagne anders. Lees je dus goed in voor een bepaalde campagne, voor je hier zomaar mee in zee gaat. De structuren

Betekenis van affiliate marketing & Pay per click (PPC)

Bij pay per click, wordt er een vast bedrag per klik uitgekeerd. Dus na het klikken op een tekstlink of banner, krijgt de affiliate een paar cent. Deze kliks staan los van het aantal leads of verkopen dat gegenereerd zijn.

Pay Per Lead – PPL

Pay per lead in de zin van affiliate marketing heeft de volgende betekenis. Een vergoeding voor het aantal leads kan bijvoorbeeld zijn als een bezoeker via een affiliate zich inschrijft voor een nieuwsbrief van de campagne beheerder. Het gaat in dus geval dus om een potentiële klant, niet om een betalende klant. Dan hebben we het over Pay Per Sale. De adverteerder heeft als hoofddoel om deze lead om te zetten in een klant die betaald. Als affiliate heb je hier verder geen invloed meer op. Jij krijgt jouw vergoeding voor de lead.

betekenis van affiliate marketing

Pay Per Sale – PPS

De betekenis van Pay Per Sale, de meeste gebruikte vergoedingsstructuur bij affiliate marketing. De affiliate krijgt geld als er omzet voortvloeit uit de doorgestuurde bezoeker, na klik op de banner of tekstlink. Zoals eerder benoemd wordt er dan veelal een percentage uitbetaald of een vast bedrag.

Pay Per View (PPV)

Laatste vergoedingsstructuur van affiliate marketing, waarvan we de betekenis duiden is de Pay Per View. In dit geval krijgt de affiliate een vergoeding voor het aantal keer dat de advertentie bekeken is. Dit staat ook los van het aantal leads en het aantal verkopen.

Vragen?

Als je nog vragen hebt over de betekenis van affiliate marketing, kan je een e-mail sturen naar info@affiliatemarketingnederland.nl.

Dankzij Deze Training Van Jacko Meijaard Verdiende Ik al na een half jaar €500 euro per maand,- Via Affiliate Marketing >>>