Affiliate marketing en influencer marketing gaan hand in hand. De termen worden soms door elkaar gebruikt of samengevoegd. Wat is wat nu precies en hoe kunnen deze marketingkanalen samengaan?
Definitie affiliate en influencer marketing
Wat zijn de definities van affiliate en influencer marketing?
Affiliate marketing is een methode om online te adverteren, waarin je als adverteer met een netwerk samenwerkt. Als jij verkeer doorstuurt naar een partner website die daar een aankoop doet, krijg jij in ruil daarvoor commissies. Meer uitleg vind je op deze pagina over ‘Wat is affiliate marketing’.
Influencer marketing is als een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te gaan oefenen op een doelgroep. De influencers hebben veelal veel volgers op social media kanalen. Hier posten ze veel afbeeldingen en videos.
Affiliate marketing publisher is de influencer
In principe kan een affiliate marketing publisher een influencer zijn. Het kan namelijk een persoon zijn die invloed kan uitoefenen op het gedrag van de doelgroep. Elke publisher wil uiteindelijk meer commissies verdienen. Maar niet alle publishers hebben volgers op sociale media. Hier zit dus een definitieverschil in.
Waarom we affiliate marketing publishers niet direct als influencer zien? Omdat deze personen zich richten op:
– Een blog
– Website
– Kortingplatform
– Vergelijker
– Etc
Sociale media is vaak minder belangrijk. Dus een affiliate marketing publisher is niet altijd een influencer. Toch kan het voorkomen dat een affiliate marketeer een grote groep volgers heeft op socal media. Omgekeerd kan natuurlijk ook. Influencers kunnen ook affiliate marketing publishers zijn.
Influencer marketing en affiliate marketing
Als affiliate adverteerder wordt het belangrijker om de hele funnel te bedienen. Zo worden er nieuwe publishers gezocht voor in het begin van de funnel. Deze influencers maken vooral content voor het begin van de funnel. Iedereen kent de posts en video’s op Facebook en Instagram wel. Micro influencers zijn erg gewild om in te zetten in niches.
Influencers die nog niet groot genoeg zijn, kunnen toch aan de slag voor een partij met affiliate marketing. Die melden zich aan via een van de netwerken en gaan producten en diensten promoten in ruil voor commissies.
Affiliate marketing en influencer marketing
Adverteerders kiezen via affiliate marketing vaker de kleinere influencers. Waarom? Vaak is de welwillendheid van deze kleinere influencers groter. Deze influencers willen graag wat geld verdienen en vinden affiliate marketing hiervoor de beste oplossing.
De grote influencers zijn gewend aan grote bedragen. Bijvoorbeeld 10.000 euro – 50.000 euro. Als je dit gewend bent als influencer is affiliate marketing minder interessant.
Zelf ben ik het hier niet mee eens. Als influencer kan het inkomen dat je uit affiliate marketing haalt, hoger zijn dan een eenmalig bedrag van 10k. Zo kan je met affiliate marketing dagelijks commissies verdienen wat op de lange termijn lucratiever kan zijn.
Grootste verschil affiliate en influencer marketing
Het grootste verschil tussen affiliate en influencer marketing zit hem dus in de manier van betalen
- Affiliate marketing is op commissiebasis
- Influencer marketing is een vast bedrag
Affiliate marketing influencer
Wie is de grootste affiliate marketing influencer in Nederland? Dit is Jacko Meijaard van de Internet Succes Gids. Hij heeft een eigen cursus gemaakt – De Affiliate Marketing Revolutie – die al duizenden mensen wegwijs heeft gemaakt in de wereld van affiliate marketing. Zo leer je van A tot Z hoe je een affiliate website op kunt zetten.
Meer info over affiliate marketing en influencer marketing
Affiliate marketing revolutie downloaden